Mixblik

Direct Research schrijft een blog over hun onderzoek voor Mixblik: wat is het imago van blik? En: hoe kijken Nederlanders tegen een stoofmaaltijd in blik aan?

24 februari 2021door Jasper Kranendonk

Niets is zo inspirerend als mensen die vol passie hun dromen najagen. Een mooi voorbeeld daarvan is Mixblik, een stichting die is opgericht door Esther van der Hoeven en Iris van Beers. De droom die zij hebben is om zoveel mogelijk vrouwen die als vluchteling naar Nederland zijn gekomen een nieuwe kans te bieden. Deze vrouwen hebben op hun beurt een liefde voor koken en de heerlijke gerechten uit het land waar ze vandaan komen. Vanuit de combinatie van koken en werken is het idee ontstaan om een blikfabriek te starten. Het doel is om heerlijke ingeblikte stoofmaaltijden op de markt te zetten, terwijl de vrouwen ondertussen ook nog eens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals administratie, sales, netwerken en productontwikkeling. Best een grote uitdaging, aangezien deze vrouwen relatief vaak analfabeet zijn. Dat alles bij elkaar maakt Mixblik een bevlogen onderneming met maatschappelijke impact.

Als onderzoeker is er niets leuker dan een (bescheiden) bijdrage te leveren aan dit soort inspirerende initiatieven. Gelukkig wist Mixblik ons te vinden. Bij de uitwerking van de plannen ontstonden er namelijk enkele onderzoeksvragen. Wat is het imago van blik? En zitten Nederlanders eigenlijk wel te wachten op ingeblikte stoofmaaltijden? Nederland lijkt geen grote cultuur te hebben als het gaat om het kopen van eten in blik, terwijl dat in veel andere Europese landen wel het geval is. Na een brainstormsessie stelden we vast dat er twee grote uitdagingen zijn: enerzijds het imago van blik onder de Nederlandse consument, en anderzijds het imago van kant-en-klaar maaltijden. Dat hebben we dan ook onderzocht…”

De hele blog lees je op: https://www.directresearch.nl/blogs/onderzoek-met-maatschappelijke-impact/