Mixblik in het NRC: het eten van 2022

Kimchi, stoofgerechten uit blik en alcoholvrije tequila: dit wordt het eten van 2022

Lees hier het hele artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/06/functional-fizz-en-ultra-urban-farming-in-2022-a4075758

“Alles wat je kunt verzinnen komt op een dag in de supermarkt. Chocolade-sinaasappelmayonaise, alcoholisch bruiswater met pepernootsmaak, spinaziecrackers, kokoskoffiecups. O wacht, dit ís er allemaal al! Het supermarktschap is één grote blur van smaken. En wie daarvan houdt, kan zich oneindig blijven verheugen op de volgende productintroductie. Een dag zonder een nieuwe soort chocola, pindakaas of thee, is een dag niet geleefd. 

Veel dingen om je op te verheugen zijn er niet van de ene dag op de andere, maar borrelen langzaam op en sijpelen geleidelijk door naar de massa. Af en toe komt er iets bovendrijven uit de onderstroom waardoor je denkt: hé, er verandert iets.

Trendwatchers zijn dan ook geen tarotkaartlezers, maar mensen die hun ogen niet in hun zakken hebben. Als je ziet wat er nu gebeurt, kun je voorzien wat eraan komt en je daarop verheugen. En dat is dan ook wat we vroegen aan een aantal mensen die professioneel met eten en drinken bezig zijn: waar kijk je naar uit dit jaar? En wat zégt dat?

Helen Kranstauber is mede-oprichter van Food Cabinet, een campagnebureau gericht op gezonde, eerlijke en duurzame voedselkeuzes. „Ik verheug me op de eerste stoofgerechten van Mixblik, een sociale onderneming in Rotterdam die vrouwen uit verschillende landen en eetculturen een leer-werktraject biedt en vanaf het voorjaar hun favoriete gerechten inblikt en verkoopt.” Kranstauber wordt blij van gedreven ondernemers die iets voor de gemeenschap willen doen. Ze kan er zo nog een paar noemen. Mensen die kebab maken van koolrabi en dit jaar hun eerste vestiging openen, een bakker/kunstenaar die achter de bakkerij van alles organiseert voor het dorp. „Maak het concreet en dan veranderen er dingen.” 

Dit soort initiatieven past bij deze tijd, zegt ook Marielle Bordewijk, food designer. „Bedrijven denken actiever na hoe ze een bijdrage kunnen leveren. Niet alleen omdat consumenten ernaar vragen, ook omdat ze op die manier waarde kunnen toevoegen aan hun product.” Zij ziet steeds meer producenten – ze noemt een koekjesfabrikant en een bierbrouwer – die rechtstreeks afspraken maken met graanleveranciers en boeren en zich zo verbinden aan schonere landbouw. „De boer komt dichter bij het bord.” De effecten zie je niet stipt op de eerste lentedag van 2022. Maar toch. „Ik verheug me erop om die veranderingen terug te zien in het landschap. Meer bloemen, kruidenrijke weiden en minder monotone akkers.”

Duurzaam is een containerbegrip waar alles in past: sociaal, klimaat-, natuur- of diervriendelijk, betere prijzen voor boeren. Lokaal eten hoort daar ook bij. Al moet je soms naar het buitenland om te zien hoe je dat ook alweer doet. … ”

Lees verder op NRC.nl:

Mixblik in het NRC: het eten van 2022